Saturday, August 13, 2011

Permasalahan Ramadhan Saya

Salam everyone Puasa x? Jgn ponteng2, kang nk mengganti x daya lak. Bercakap bab tinggal puasa, pompuan mmg akan ada excuse la. Sy pn x terkecuali. Oleh itu, timbul kemusykilan dlm hati, cemana nk khatam Quran ye...sy dok bajet2, Quran 30 juzuk, klu sehari 1 juzuk sempatla khatam, tp klu dh x leh ngaji 6-7 ari, cemana nk cover 6-7 juzuk tu? Cemana nk speed klu 1 juzuk sehari pn mengah dh...cemana ye muslimah2 yg rajin ngaji buat?

Satu lg, bab bacaan plak, panjang pendek, dengung, x dengung tu alhamdulillah la, blh la sikit2, tp bila tgk 'Mari Bertarannum' kt TV9 tu rasa alahai susahnya...bertuah budak2 tu dpt belajar dan pandai bertarannum, lg lah bertambah baik bacaan mereka. Renung diri-sendiri, byk lg yg aku x tau dn patut belajar sbnrnya. Ilmu Allah terlalu luas.....bab kata pepatah 'The more you know, the more you have to learn'...aku pn cam tu gak la.

Selain tu, yg sy dok risau adalah baca Quran, baca gak, tp adakah sy fhm makna bacaan tersebut? Sekali lg sy menyesali diri. Kenapa masa ada peluang belajar Bahasa Arab dlu x bljr btl2? Skrg menyesal pn x guna. Klu reti Bahasa Arab, tentulah lebih mudah kita mendalami al-Quran...sementelah lg al-Quran tu ada yg ayat Mutasyabihat, cemana? Dah la x tau makna, pastu plak nk memahami kiasan atau sindiran dn yg sewaktu dengannya tu cemana plak? Bila menung bab ni, rs jeles plak ngan Suzy. Sy penah minta dia cuba terjemahkn ayat Quran dn dia berjaya terjemah dn terangkan maknanya pd sy...bertuahnya Suzy..mesti x de mslh klu dia nk memahami al-Quran. Ya Allah ya Tuhanku...betapa kerdilnya hamba-Mu ini dlm mencari keredhaan-Mu.

Solat Tarawikh lak, sy ngan suami gilir2. Mlm ni sy solat, dia jaga Iman. Begitulah sebaliknya. Sebabnya kami penah bw Iman ke masjid, ingt nk solat je kt saf kanak2 smbl perhatikan dia. Skali sifat mudah mesra dia membuat 2 org kanak2 minta izin sy nk tlg jagakn Iman, "Acik nk sembahyang pergila, biar sy jaga, ala sy bukannya sembahyang pun" katanya. Satu dh rs bersalah plak lg mendorong budak2 tu xnk solat, pastu diorg bwk Iman main2 lompat2, risau la pulak. Sudahnya, cukupla sekali tu bwk Iman. Cakap bab Iman ni, suka plak tgk dia. Klu dtg angin dia nk solat, x kiralah pakai diapers saja pun, dia solat, kt lantai, atas katil, malah atas sofa pun boleh. Pantang kita solat, dia pn nk jgk. Cuma masalahnya, sllu sgt dia dok solat depan sy solat (atas sejadah sama), wlupn kita dh bentangkan sejadah lain utk dia. Dah ckp pn x jd, dh marah pn x jd, dh cubit pn, x jadi. X tau nk buat cemana.

Mlm semalam wat nasi kerabu, puas ati btl makan nasi kerabu buatan sendiri wlu x berkaler. Yela, sllu klu beli, ade je x kenanya...dh buat sendiri bru best. Bg jg kt jiran tu, x taula apa komennya, sy dh rs sedap (budu dimasak, sambal ikan lebih drpd kelapa goreng, daun samak@serai kayu, bunga kantan, serai serta sambal cili padi), tp mgkn selera org lain x sama ngan selera kita. Dia balas balik dgn buah melaka, sedap dia buat...licin. Thn ni xde pegi Bazaar Ramadhan sgt dh. Save dh kt situ. Cuma, idea dh kering nk masak apa.

***Klu anda ada buah fikiran utk menyelesaikan Permasalahan Ramadhan sy, tinggalkan di ruangan komen, sy sgt menghargainya, mudah2an, ibadat kita dan budi baik anda diberkati. Amin.

2 Orang Membebel Kat Saya Di sini:

CiK QiQi said...

qiqi pon kalo leh nak je cm sis..nk habiskan 30 juzuk tu..tp xterabis2..slalu sis bc time bile...kot2 dr situ leh qiqi tlg2 tgk time ne lg leh sis amek pluang..huhuh

p/s: cm la qiqi ni bc abis sgt kn..

Iman's Umi said...

@CiK QiQi

Xpe qiqi, sllu akak bc lps subuh, lps zuhur & lps maghrib. Klu Asar, pastu nk sediakn juadah berbuka, Isya' plak nk tarawikh. Mlm ni tarawikh lwt si kecik xnk dok sorg plak. tula, klu ada ruang lg yg qiqi nmpk, bgtaula ye.

My Love Story

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Mari Mengalunkan Zikir...Tenangnya

Related Posts with Thumbnails