Thursday, December 23, 2010

Sopannya Berbaju Kurung Bertudung


Bila dh dtg angin dia malam tu, hbs dia keluarkn semua baju2 dlm bakul dia, cari baju kurung, pastu nk pakai. Pujuk2 ckp pakai esok je la. So, esoknya pepagi lps mandi, pakai baju kurung g umah ibu. "Dung!" sambil berlari ke luar....oh g cari tudung...mimpi ke apa makcik ni nk pakai tudung ni...dh pakai sy warning Abi siap2, jgn dipuji, jap agi puji dia tanggalkn tudung tu...so kami diam aje la. Hasil tidak dipuji, dptla amik gmbr ni. Ni minggu lps nye citer, x ingt ari apa. Smpi umh ibu, semua pakat2 puji cantik, tp dia x tanggal lak tudung tu. Sblm2 ni anak sedara ibu bg baju kurung dia kecik2 dlu kt Iman, tp x pakai lg sbb dgn Iman baju tu msh besar. Yg ni pttnya baju raya Aidilfitri dlu, tp x siap, raya haji aritu bru la kakak sy poskan. Tudung pn msh besar lg smpi ke tgn labuhnya, kak long sy yg bagi kt Iman ms ry dlu.


Ni plak ms weekend lps, nk g kenduri. Anak kwn hubby kahwin (hubby sy kwn dgn pelbagai peringkat umur), yang ni India. Anaknya lelaki India tp dh peluk Islam dn kahwin dgn gadis melayu. So aritu punya kenduri melibatkan 2 kaum, Melayu dan India (1Malaysia la katakan). Sblm msk dewan, kami dpt tgk persembahan Silat Cengkaman Harimau (oleh persatuan silat sekolah agaknya). Best sgt, smpi Iman pn dok bersilat ats dukung (aih naik angin kot). Awal2 tu semua msk buat buah asas dlu. Dah tu bru la lawan 1 sama 1 dan 1 lawan 2, berguling2 melompat2, suka sgt tgk, ringan btl pergerakan diorg ni. 

Ms nk msk dewan, bapa pengantin lelaki (kawan hubby) dukung Iman, wah selamba je dia ikut mengiringi pengantin ke pelamin. Ms makan lak, hubby tegur kwn dia smbl angkt tgn, Iman pn angkat tgn jugak kt org tu. Kami x nyempat nk amb gmbr pengantin ditmbh dgn malas.

*** Yg x brp nk sopannya: Iman klu tegur org bunyi cam sergah je, sian dia. Susah juga nk ajar anak berkomunikasi ni. Yela, skrg ni dia blm btl2 pandai cakap lg, jadi perkataan 'Hai' tu bila dituturkn olehnya dh bunyi 'Oi' plak. Kalau 'Bye' tu okla keluar elok je bunyi. Xpela, bagi dia masa.Cuma yg bangganya, dia seorg kakak yg penyayang, x prnh ibu ngadu Iman papekan baby, kecuali rajin sgt cium baby. Risau jg kot dipapekan anak org. Tp stkt ni baik je.

6 Orang Membebel Kat Saya Di sini:

Ibu Iman said...

comelnya iman berbaju kurung bertudung... pantang kena puji ye? iman malu ek... hehehe

Iman's Umi said...

@Ibu Iman Dia x malu tp bila org puji, dia sedar ada 'sesuatu' kt kepala dia nti dia tanggalkn la...sama gak mcm pin ke atau ikat rambut.

ch@ said...

comel betul, kalau oni memang harapanla, sekejap je dah hilang dari kepala. tak sampai 5 minit.

gigi oni besar, sebab ikut mak dia. ikut mrABi nya mmg kecikla.

Iman's Umi said...

@ch@

Iman pn mcm Oni jg, cuma jgn bg dia sedarla, klu sedar trs cabut.

d_LA said...

alalala...sweetnye dia pkai tudung..comey sgt2..

Iman's Umi said...

@d_LA

Time pakai mmg sweet & comel tp nk suh kekal lama ats kepala x blh, kanak2 cpt rimas, cuma biasakan jela dlu, sekejap2 pn xpela.

My Love Story

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Mari Mengalunkan Zikir...Tenangnya

Related Posts with Thumbnails