Thursday, September 2, 2010

Cerita MERDEKA, blog dan FB

Dlm sibuk2 kita sambut MERDEKA, orang lain plak sibuk2 pijak Jalur Gemilang kebanggaan kita tu...Sedih benar hati ni rasanya, klu dekat2, mau sy lempang sekor2. Baca en3 nurizspace, rupa2nya mereka yg buat demonstrasi ni adalah di kalangan rakyat mereka yg menganggur, xde kerja, nk cari duit lebih. Upah berdemonstrasi sekitar RM10 ke RM 14 je pun.

***Komen peribadi: Sebelum kerajaan mereka ambil tindakan terhadap Malaysia (spt yg diminta oleh demonstrasi yg dibuat), lebih baik ambik tindakan terhadap rakyat2 mereka yg berdemonstrasi tu, sediakan pasaran kerja yg luas (sekurang2nya xdela kita di Malaysia toleh kiri Indon, toleh kanan Indon), biar mereka buat kerja yg bermanfaat skit drpd dok menghina NEGARA orang. (Panggil Indon marah, dok pijak bendera org, lempar taik kt bendera org, bakar bendera org, ingt org blh cool ke?)

***Ada update member FB bhw ada yg bertanyakan ttg keadaan dia dan anak2 di Malaysia. Member ni bgtau spjg 4 thn belajar di sini, tiada perkara yg mengecewakannya. Maknanya, Malaysia memberi layanan baik padanya. Komen2 seterusnya menggambarkan bhw mereka cemas ttg keadaan rakan mereka itu di Malaysia. Pada sy, x perlu mereka risaukn hal2 yg x mgkin berlaku, lbh baik nyatakn kekesalan terhadap tindakan rakyat mereka terhadap rakyat Malaysia di Jakarta, Jawa Timur dan Kalimantan. Rakyat Malaysia xde la bengap sangat mcm mereka. Kita yg ptt risau sbb rakyat mereka di sana agresif benar, smpi baling batu kepada rakyat kita. 

***Sorg member rakyat Malaysia update FB dgn status 'Berdamai=Indonesia+Malaysia. Komen yg muncul kemudian adalah menggunakan ayat2 Indonesia lbh krg mcm ni: Siapa yang mulain dulu?...seolah2 x teringin nk damai sbb pd dia Malaysia yg mula buat hal smpi timbulnya demonstrasi itu. Nmpk x mentaliti mereka? Mcm budak2. Klu org tnya nape gaduh, bukan jwb sbb bergaduh tp dok saling tuding jari ckp ko yg mula dulu.

***Apapun, kita sendiri xleh buat apa2 tindakan melainkan berdoa smg ada jln penyelesaian. Kata serumpun, klu serumpun pttnya hidup rukan damai cam serai serumpun tu. Moga2 pemimpin kedua2 negara dpt mencari penyelesaian kepada masalah ini. Letih jugak memendam rasa tgk bendera kita didajalkan org.



3 Orang Membebel Kat Saya Di sini:

rasp said...

mmg gerammmm je tengok pe'el dorang yg tak bermaruah tu...
tak sedar diri tul...
sbb tu negara dorang mundur...

Aku Memang BeGiNi said...

mintak jauhkanlah sejarah buruk berulang..konfrotasi malaysia- indonesia era pemerinatahan sukarno dulu. pemimpim2 punj gn duk melatah,byk lagi sbrnya yg lebih penting drpd buat demontrasi ni, cthnya tanam jagung, masak meggi ke, tak dela ganggu org, perut pun kenyang

Iman's Umi said...

rasp: maruah mereka lbh murah dri sesuap nasi sbb tu mereka sanggup buat mcm tu

AMB: diorg xde duit nk beli benih jagung atau meggi, tu yg join demonstrasi ni, lps dpt upah blh la beli benih jagung ngan meggi.

My Love Story

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Mari Mengalunkan Zikir...Tenangnya

Related Posts with Thumbnails