Thursday, August 19, 2010

Percubaan Kali Pertama

Percubaan kali pertama begitu berhalangan namun kutetapkan hati utk meneruskan perjuangan yg blm selesai. Bw msk budak kecik dlm bilik lps maghrib suh tido, xnk tdo dok terkekek2 gelak smbl main, cucuk lubang idung Umi, belek2 mulut Umi, mata Umi (seb baik sempat tangkis...bahaya btl Iman ni, semua nk tau, kena mata Umi ni nti sape nk ganti? Bukannya ada jual kt kedai - bebel kat dia entah dia faham ke x). Oleh kerana smgt nk buat benda tu berkobar2 ditambah plak Iman xnk tido, sy pn bgn ke dapur.

Tgh masak2 tu dia mengamuk nk tgk jugak, dukung kejap, nk mskkn bhn lain letak, pastu dukung lg. Dia pn tlg jugak, tlg kacau bahan2 dlm bekas...biarkannya asal x kacau Umi. Wah berseronok la dia main besen2 kecik tu, jap amik marshmallow letak dlm tu, jap ag buang...sukati dia je. Tp kdg2 kacau juga, pantang g basuh pape dekat sinki, mulala dia bergantungan peluk kaki dari belakang smbl meraung2, tah ape dia nk pn x tau...nape xleh tgk Umi nk buat keje? Ngantuk tp x nk tdo, mcmni la jadinya. Dh siap Umi buat keje barulah dia tdo...yela nk tdo sama2 ngan Umi jugak. 

Ms bgn sahur, sy pn bersemangat la nk rasa percubaan pertama. Dri thn lps lg minatk resepi Kek Batik ngan kakak mll telefon tu, dh ada x buat2...smpila skrg bru try. Biasa asyik mkn yg dia buat je. Hasilnya....terkeciwa sbb ...kurang manis (okla kn...elakkan diabetes)....terlebih pahit...ayark cemana blh jd gini? Adakah sbb guna coco jenama lain selain van houtten tu? So x layanla kek tu aritu. Smlm bru layan, letak dlm bekas kecik, bg kt achik, bg kt ibu. Pastu bg hubby bwk ke McD. 

Ms sahur hubby ckp budak Abby yg mkn...cpt2 sy tanya, 'ada x dia komen pahit?' hubby kata 'xde, dia ckp sedap'...pastu cousin dia pn menambah ckp nmpk budak Abby bwk ke blkg smpi 4 ketul mkn sorg2...dlm hati huh lega...xde deria rasa ke budak tu? Nk yakin lg, tnya achik lak, 'ada x ko rasa pahit kek batik aku tu?' dia kata 'eh, ok sedap, budak2 umah kata sedap, pandai ko buat, nti ajar aku'...saya 'ha..boleh'. 

X sangka pahit2 pn diorg kata sedap...lega gak 2 tupperware abes...ada lg 1 tupperware kt umah. Yg tu beta plak la nk mkn kn? Dh biasa mkn yg kakak buat, manis lemak berkrim, tiba2 buatan sendiri kurang manis dan pahit...mula2 lps kecewa tu mcm berazam x nk buat lg dh lps ni...tp lps dengar pujian yg merangsang jiwa raga diorg, sy rs nti2 klu rajin blhla buat lg.

Sepanjang bulan puasa ni, masakan sy hanyalah yg berair sahaja, xnk berlemak2...x sup, singgang...tu je la, tmbh hubby lg la nk yg simple2 je, bg dia, telur dadar ngan budu berulam mentimun pn dh ckp...selera kg dia mmg tinggi...sbb tu sy x ber'angin' nk msk. Tgk ms buat spaghetti...dia rs skit, pastu xleh g ngan tekak dia, terus x mkn...sib baik ada kwn, pos je (by hand) ke umah dia, abes dn yg pastinya pujian ikhlas 'sedap'. Boleh percaya sbb dia ni mmg jujur, outspoken, klu x sedap trs je ckp.

Cuma ptg smlm je hubby teringin nk mkn yg lemak, dia x bgtau tp tgk2 dh dibeli gulai daging ngan sayur kacang goreng. Skali bila bukak puasa dia sendiri plak yg komen ckp tawar gulai daging tu, sudahnya en.budu la jd assistant utk menolak ibu jari ke mulut. Mmg hantu budu betul...

Iman plak sejak sihat ni dh lalu mkn. Umi punyala gembira menyuap dia mkn. Awal2 smpi umah dh suap dia (konon x nk bg kacau ms org berbuka)...dah ms org berbuka pn dia dtg nganga lg...bukan takat nasi, murtabak la, kek batik pahit Umi la...pastu susu plak (ptg2 bg air masak, nk galakkan dia minum air masak, lps buka puasa bru bg susu, anta dlm bilik, untung2 cpt dia tidur, tp sllunya susu abes, tuan blm tdo jugak).

p.s: Kuih raya tempah ngan ibu je dua jenis. Hubby minat sgt n suh tempah Almond London. Pastu sy plak plh Mazola Kacang Peas...wlupn rupa x cun tp rs best...x tau bl nk start buat Batang Buruk...dlu Iman x kacau, skrg dh blh berjalan cemana....gaya tarian dia pn dh mkn maju, tgk2 smlm dh joget gaya lain plak...ibu pn ngadu Iman bunyi lagu iklan je joget, dengar azan je, tadah tgn bc doa...

p.s: xde gmbr, mls nk amik gmbr skrg.





4 Orang Membebel Kat Saya Di sini:

josh healy said...

hi, hope it's ok to contact you here. we would love to include your blog on our giveaway search engine: giveaway scout (http://www.giveawayscout.com). have a look and if interested, use our online form to add your blog (http://www.giveawayscout.com/addblog/ ). thanks, josh

diyana's heart said...

Salam.. u've been tag for AWARD... please link to my articles: http://diyanaheart.blogspot.com/2010/08/0047-yeay-suka-nya-dapat-award.html

diyana's heart said...

Salam.. u've been tag for AWARD... please link to my articles: http://diyanaheart.blogspot.com/2010/08/0047-yeay-suka-nya-dapat-award.html

diyana's heart said...

Salam.. u've been tag for AWARD... please link to my articles: http://diyanaheart.blogspot.com/2010/08/0047-yeay-suka-nya-dapat-award.html

My Love Story

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Mari Mengalunkan Zikir...Tenangnya

Related Posts with Thumbnails